FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/12/2014

Vad kan man begära i skadestånd?

Min dotter på 18 år ramlade ned i ett ca 2,5 djupt hål (dike) när hon genade (springandes) tillsammans med sina kompisar över gården på en nedlagd skola för att komma till busshållplatsen. Tidpunkten var cirka 22.00 och därmed kolsvart vid olycksplatsen. Det fanns inget staket uppsatt vid diket på den sida de kom ifrån. Helt plötsligt försvann bara marken under hennes fötter, varvid hon bröt höger ben och har nu opererat skadan med skruvar och platta. Även slagit i hakan vid fallet, så hon fick sår på undersidan och ont i tänderna. Röntgen av käken visade ingen fraktur. Besökt tandläkare ("Två tandläkare"). En flisa på en kindtand på höger sida. Skall även på återbesök för att kontrollera sensibiliteten i framtänderna i nederkäken. Vi har anmält skadan till vårt försäkringsbolag samt Mitt Sverige Vatten som utfört grävningarna på stället. Vi ska nu begära skadestånd och undrar hur man kommer fram till vilken summa man ska begära?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Det är inte säkert att din dotter kan få skadestånd ifall skadan redan har blivit fullt ersatt genom försäkring eller frivillig ersättning från företaget som ansvarade för grävningarna där skadan inträffade. Oftast kan man inte få dubbel kompensation för en skada. En anledning till detta är att försäkringsbolag ofta har regressrätt mot den skadevållande och kan kräva ut ersättningen därifrån. Då ska inte den skadevållande tvingas ersätta skadan två gånger; en gång till den skadelidandes försäkringsbolag och en gång i form av skadestånd till den skadelidande.

Om skadan inte blivit fullt ersatt redan har din dotter rätt till skadestånd enligt skadeståndslagen.

Skadestånd för personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnader och andra kostnader för den skadelidande, skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan (se 5 kap 1 § skadeståndslagen).

Som sjukhuskostnader räknas t.ex. kostnader för sjukhusvistelse, röntgen, sjukgymnastik och resor i samband med vården. Dessa kostnader kan din dotter bara begära skadestånd för så länge de inte blivit ersatta på annat sätt, genom t.ex. socialförsäkringen eller sjuk- och olycksfallsförsäkring.

Andra kostnader är t.ex. kostnader som syftar till att underlätta för de skadelidande att utföra förvärvsarbete.

Kompensation till närstående är skadestånd som en närstående kan få för kostnader som har ett direkt samband med den skadelidande. T.ex. om en närstående haft extra kostnader för att vårda den skadelidande i hemmet.

Skadestånd för inkomstförlust kan den skadelidande få om skadan har lett till att förlorad inkomst på grund av att man inte kan arbeta.

Skadestånd för fysiskt och psykiskt lidande och andra särskilda olägenheter till följd av skadan är ersättning för s.k. ideell skada. För denna typen av skador utgår domstolen och försäkringsbolagen från tabeller för att avgöra vilken ersättning man ska ha rätt till. Trafikskadenämnden har t.ex. sådana tabeller, som bland annat anger att för en fysisk skada kan man få 4 000-5 000 kr i månaden vid sjukhusvistelse och 2 400 kr i månaden under sjuktiden om man inte är inlagd på sjukhus.

Hoppas mitt svar blir till hjälp för er.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare