Vad kan jag göra om vi inte kan komma överens om att sälja bilen?

Hej!

Jag o min bror har fått ärva en 50 tals bil efter vår pappa. Jag vill inte behålla den och min bror vill inte sälja den, han vill se om han har råd att köpa den om ett år! Jag vill göra upp det snarast el sälja den vidare men han vägrar. Vad är det som gäller o hur går jag vidare?

Bilen har ett värde på 400-450000kr

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att du och din bror inte avtalat om hur ni ska hantera uppkomna situationer såsom en eventuell försäljning av bilen. När det inte finns något sådant avtal eller något testamente som inskränker på möjligheterna att förfoga över bilen så gäller Samäganderättslagens bestämmelser.

Huvudregeln är att du måste komma överens med din bror om en försäljning

När två eller flera personer äger en lös sak (såsom er bil) tillsammans krävs som huvudregel samtycke från samtliga delägare innan någon åtgärd tas med föremålet (2 § Samäganderättslagen). Det innebär att både du och din bror måste samtycka till en försäljning av bilen innan den kan säljas. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel. Om du vill sälja bilen men din bror inte går med på det så har du rätt att vända dig till tingsrätten och ansöka om att bilen skall utbjudas till gemensam försäljning på offentlig auktion (6 § Samäganderättslagen).

Försäljning på offentlig auktion

En försäljning på offentlig auktion sköts av en god man som utses av en domare i tingsrätten. Den gode mannen bestämmer försäljningsvillkoren, utfärdar köpebrev och fördelar köpeskillingen mellan er. Du och din bror kan sätta ett lägsta pris för vad bilen får säljas för men ni måste även beakta att det kommer att kosta er att sälja bilen på offentlig auktion (8-9 §§ Samäganderättslagen).

Tingsrätten kan dock inte fatta beslut om att bilen ska säljas på offentlig auktion om din bror kan visa på synnerliga skäl för att bilen inte ska säljas. Vad som är synnerliga skäl skiljer sig från fall till fall vilket gör att jag inte kan ge dig något specifikt exempel som kan appliceras på ditt fall. Men enligt praxis (tidigare domar) kan synnerliga skäl avse exempelvis sociala förhållanden som gör att en försäljning inte är ett alternativ.

Jag rekommenderar att du pratar med din bror om att få till en försäljning på egen hand då det kostar pengar att sälja bilen på offentlig auktion och ni riskerar att få ett lägre pris för bilen än om ni hade sålt den själva. Vill han ändå inte gå med på att sälja så måste du vända dig till tingsrätten för att ansöka om att bilen ska säljas på offentlig auktion.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare