FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/08/2017

Vad kan jag göra om min arbetsgivare ändrat min lön utan mitt samtycke?

Hej!

Jag har jobbat som personlig tränare och instruktör på en gymkedja som timanställd i ca två år. Jag skrev på ett anställningsavtal i början av min anställning, då med lönen 185kr/timme, men märkte på senaste lönespecifikationen att de sänkt den till 165kr/timme. Detta har jag inte blivit informerad om och jag har inte skrivit på något annat. När jag upptäckte detta kollade jag tillbaka på tidigare lönespecifikationer och märkte då att ändringen skedde redan i januari. Jag är otroligt upprörd över att de gjort såhär och att jag inte märkt det tidigare! Vad kan jag göra? Får min arbetsgivare ändra min lön utan att tala med mig och kan jag säga upp mig med omedelbar verkan? Jag är inte med något fack.

Frågade min närmsta chef vid ett tidigare tillfälle när jag misstänkte att något var konstigt(ca en månad sen) och då sade hon att lönen var beräknad med semesterersättningen inräknad, men som jag nu märkt inte var fallet då jag såg att min tidigare lön plus semesterersättningen var högre förr.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte är fackligt anknuten och din arbetsgivare troligtvis saknar kollektivavtal (det jag utgår från i mitt svar) så är den generella rättsprincipen att avtalsfrihet råder. Det innebär att du och din arbetsgivare kan komma överens helt själva om vilka villkor som ska gälla för din anställning.

Om din arbetsgivare ensidigt ändrar ett anställningsvillkor i ditt anställningsavtal så saknar det verkningar om det inte uttryckligen står i ditt anställningsavtal att arbetsgivaren har rätt att ensidigt ändra din lön. Om arbetsgivaren vill sänka din lön så måste denne istället komma överens om detta med dig, det är alltså inget som denne kan besluta och genomföra utan ditt samtycke. Om ni inte kommer överens om en sänkt lön så återstår endast möjligheten för din arbetsgivare att säga upp din anställning i kombination med ett erbjudande om en ny anställning med den lägre lönen. Om din arbetsgivare säger upp dig så måste denne alltid respektera kraven i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Eftersom din arbetsgivare har ändrat din lön utan att ni har kommit överens om detta så har du en fordran (ett penningkrav motsvarande den del av lönen som din arbetsgivare inte betalat ut) mot din arbetsgivare. Om din arbetsgivare inte betalar ut dessa pengar så kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. De krav som Kronofogdemyndigheten ställer på detta är att du har ett penningkrav och att detta krav har fallit till betalning. Tillsammans med ansökan behöver du inte bifoga några handlingar, utan endast ange vad ditt ärende gäller.

Om du inte får betalt av din arbetsgivare efter ansökan om betalningsföreläggande så är nästa steg att väcka talan mot din arbetsgivare i domstol.

Vill du har mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare