Vad kan jag göra om jag blivit lurad att köpa fake-klockor?

Hej

Jag har köpt 2 st ROLEX dam klockor på auktion på SLAG1.se. En svensk sida.

I annonsen stod det "ROLEX DAM KLOCKA 2 STYCK"

I kontakt med ansvarig person, genom angiven telefon , fick jag svar att klockorna var FUNGERANDE OCH ÄKTA.

Då bjöd jag och vann auktion . Vid hämtning ser jag att klockorna inte fungerar och väldigt slitna(för en rolex). Mitt klagande hjälpte inte och jag misstänkte att något var fel. När jag kom hem gick jag direkt till urmakare.

Han kollade på klockorna och sa att det var kopior och skräp.

Vad kan jag göra nu? Jag har lagt ut sammanlagt 10560:- för klockorna. Hjälp!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du säkert förstår har du ingått ett avtal med försäljaren ifråga. Av Slag1:s hemsida framgår följande av användarvillkorens fjärde och trettonde punkt:

"4. Försäljningsobjekt
Egendom som utbjuds till försäljning finns för visning och leverans antingen hos Slag1:s auktionsanläggningar eller hos våra samarbetspartners. Den egendom som säljes säljs alltid i befintligt skick. Det åligger köpare att själva kontrollera utbjuden egendoms skick vid visning och godkänna att den motsvarar köparens förväntningar utifrån ålder, beskrivning, pris, karaktär m.m. Moms tillkommer på avgivet högsta bud, om det står angivet på objektet."

"13. Budgivarens undersökningsplikt
Det ankommer på budgivare att noga undersöka den egendom denne som budgivaren bjuder på. Fel och brister kan förekomma på utbjuden egendom. Samtlig egendom som utbjuds säljs i "befintligt skick" varmed avses att egendomen säljs i det skick den befinner sig vid köpetillfället. Fel, brister eller skador som budgivare borde sett vid besiktning före auktionen ansvarar inte säljaren för. Ej heller för s.k. dolda fel. Detsamma gäller fel, brister och skador som framgår av beskrivning eller på annat sätt."

Dessa typer av friskrivningsklausuler innebär emellertid inte någon rätt att friskriva sig från oriktiga uppgifter. Av 3 kap 30 § avtalslagen framgår att en rättshandling, vari ena parten blivit svikligen förledd av en annan, ska anses som ogiltig. Säljaren har i detta fall svikligen uppgivit omständigheter som får antas ha varit av betydelse för rättshandlingen. Ytterligare ett kriterium för avtalets ogiltighet är även att lämnandet av den oriktiga informationen, d.v.s. att klockan var äkta, har lämnats avsiktligt. Huruvida detta är uppfyllt eller inte är inte något som jag kan uttala mig om. Om omständigheterna skulle vara uppfyllda aktualiseras även 9 kap 1 § brottsbalken avseende bedrägeri. Att genom vilseledande förmå någon till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde ska dömas för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Vad du bör göra är att, i första hand kontakta säljaren, och mot bakgrund av ovan nämnda be om att få pengarna tillbaka.

Om säljaren inte skulle vara samarbetsvillig har du möjlighet att gå till domstol med saken. Hur en stämningsansökan ska upprättas kan du läsa mer om på Sveriges Domstolars hemsida (se http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/). Det är i detta sammanhang bra/viktigt om du har kvar den ursprungliga annonsen och kontaktuppgifter till säljaren. I annat fall kan det bli svårt att nå framgång med din talan.

Hoppas svaret varit till din hjälp! I annat fall är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare