Vad kan jag göra om butiken dröjer med att laga min mobil?

Hej

Den 10 januari 2017 köpte vi en Iphone 6 på www.mobilfynd.se. Vi köpte den där eftersom att det var vår son som skulle köpa den och vi inte ville bli blåsta och att de erbjöd 1 års garanti. Vi betalade 4 749 kr för telefonen vilket är ganska mycket mer än vad motsvarande kostade på t.ex. Blocket vid den tiden.

Den 22 mars kontaktade jag dem via kundtjanst@mobilfynd.se och ville reklamera telefonen då det var något fel på skärmen. Tiden gick och i mitten av maj beslutade vi att skicka in telefonen till dem. Jag kontaktade dem då och bad om Svarspostadress för REK-post. Jag fick den ganska snart och skickade inte telefonen REK den 24 maj 2017. Sedan dess är det tyst från dem. Jag har kontaktat dem via e-post, ringt de få telefonnummer jag hittat, skickat SMS till VD. Efter ett par dagar svarade han "Hej Pierre, jag undersöker det här imorgon eftermiddag. Därefter är det tyst.

Eftersom det är en så pass dyr telefon är jag mycket angelägen om att gå ut som vinnare i det här ärendet. Jag ringde just polisen för att göra en polisanmälan men de hänvisade mig till Konsumentombudsmannen och er.

Tacksam för snabb hjälp

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till avhjälpande eller omleverans

När fel föreligger i en köpt vara har du som köpare rätt att få felet åtgärdat genom avhjälpande eller omleverans inom skälig tid (26 § konsumentköplagen). Enligt förarbetena till konsumentköplagen ska säljaren avhjälpa felet inom maximalt ett par dagar; i annat fall bör du som köpare erbjudas en ersättningsvara (prop. 1989/90:89 s. 122). En väntetid på så pass många veckor som i ditt fall är enligt min bedömning långt över vad som kan anses skäligt.

Vad du bör göra nu

Mitt råd till dig är att i första hand skriva ett brev där du kräver att butiken skickar en annan telefon till er (omleverans) eftersom de inte verkar ha möjlighet, alternativt tid, att åtgärda felet i din sons telefon. Om butiken inte kan erbjuda en ny telefon eller åtgärda felet i den gamla telefonen har du rätt att häva köpet, vilket innebär att du lämnar tillbaka telefonen och får pengarna tillbaka (28 § konsumentköplagen).

Om butiken inte går med på ditt krav

Om butiken säger nej till ditt krav rekommenderar jag att du kontaktar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan näringsidkare och konsumenter. ARN:s beslut är visserligen inte bindande, men de flesta näringsidkarna brukar rätta sig efter deras beslut.

Om butiken fortfarande inte svarar dig

Får du fortfarande inget svar från butiken kan du ansöka om stämning hos tingsrätten. Skicka först ett brev till butiken där du förklarar att du har för avsikt att ta ärendet till domstol om de inte går med på dina krav (förhoppningsvis räcker detta för att butiken ska förstå att du menar allvar). Tänk på att det kostar 900 kr att ansöka om stämning. Denna kostnad kan du dock kräva att motparten ersätter om tingsrätten dömer till din fördel.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att använda kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare