FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/03/2018

Vad kan jag göra mot en person som har anklagat mig för något som jag inte har gjort?

Hej jag har blivit polis anmäld för falska anklagelser som tex misshandel och att jag har dragit i någon i armen. Och att jag har försökt dra in personen in i bilen och polisen säger till mig att de misstänker att denna person ljuger och att personen försöker att sätta dit mig för pengar.och jag känner mig kränkt och bli anklagad för kidnappning som jag känner. Och jag har sett att polisen har gjort en massa misstag på polis rapporterna och därför frågar jag er hur jag ska gå till väga.jag vill sätta dit både polisen som har gjort en massa fel och personen i sig som anklagar mig för nått jag inte gjort.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personen som anklagar dig för brott:
Om man blir anklagad för ett brott kan man inte väcka talan vid domstol för att få sin oskuld bekräftad. Utan för att få oskulden bekräftad av domstol krävs att åklagaren väcker talan om brott och att du blir friad i detta. Är du oskyldig och om anmälan har skett utan grund kommer åklagaren att lägga ner åtalet/förundersökningen. Om du som tilltalad önskar att en frikännande dom ska meddelas så ska så ske.

Utöver detta finns vissa andra åtgärder att vidta om man blivit oskyldig anklagad för ett brott som man inte har begått. Bland annat kan det vara fråga om förtal, som är förbjudet enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. Detta är ett angivelsebrott, vilket innebär att det är du själv som får föra talan och inte en åklagare. Det kan i sådana fall vara lämpligt att ta hjälp av ett ombud för att få juridisk hjälp och rådgivning.

Det kan också vara fråga om falsk angivelse eller obefogad angivelse, vilket anges i 15 kap 6 § brottsbalken. Detta innebär att om den personen som har angivit dig till åtal vet om att du är oskyldig, kan den personen dömas till ansvar. Det kan även vara aktuellt med falsk tillvitelse som stadgas i 15 kap. 7 § brottsbalken. Detta brott är ungefär samma som det tidigare (falsk angivelse), med skillnaden att angivelsen inte är avsedd att leda till åtal, utan bara till att bli besvärande för den utpekade.

De sista två brotten är inga angivelsebrott utan dessa drivs av åklagaren. Det enda som krävs från din sida är en polisanmälan. Du behöver inte driva åtalet på egen hand som vid förtalsbrotten.

Polisen som har gjort fel:
En polis kan man anmäla på två olika sätt - antingen till polismyndigheten om du anser att polisen har begått ett brott eller till Justitieombudsmannen (JO) om du anser att polisen har brustit i sin tjänsteutövning. I ditt fall låter det som att det är JO du bör vända dig till då det från din sida handlar om misstag i polisrapporterna (alltså brist i tjänsteutövningen).

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08- 533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare