FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/09/2017

Vad kan jag göra åt felaktigt indragen läkarlegitimation?

En jurist vid IVO har tagit min läkarlegitimation på falska grunder.

Lawline svarar

Hej,

om du upplever att din läkarlegitimation felaktigt blivit indragen bör du först och främst överklaga beslutet. Det bör framgå av beskedet som du fått hur du ska göra för att överklaga.

I annat fall kan du göra en polisanmälan om tjänstefel, då det är myndighetsutövning när din legitimation dras in så att du inte längre får arbeta som läkare. Då kan ansvarig person dömas till ansvar för brottet, men det är värt att notera att detta i sig inte gör att du får tillbaka legitimationen, utan ett ärende måste också så att säga gå förvaltningsvägen för att du ska få den tillbaka. Du kan göra en polisanmälan antingen genom att besöka en polisstation eller genom att ringa 114 14, och för anmälans skull är det bra om du har koll på handlingarna och kan ge så mycket information som möjligt om omständigheterna.

Rådgivare