Vad kan hända när min hund har attackerat en annan hund och dennes ägare? Kan jag tvingas avliva min hund?

Hej! Min hund tog sig ur den inhägnade tomten och attackerade en annan hund. Hunden fick vad jag vet inga fysiska skador men hundens ägare fick ett mindre blödande sår på handen. Vad kan påföljden bli vid en anmälan? Kan de tvinga mig att avliva min hund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skador som orsakas av hundar regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter.

Hur kommer skadorna att hanteras?
När det gäller skador som orsakas av hundar så gäller generellt att hundägaren ska ha tillsyn över hunden på sådant sätt som krävs för att förebygga att hunden orsakar skador eller avsevärda olägenheter 1 § lag om tillsyn över hundar och katter.

När en skada har uppkommit till följd av hundens agerande är hundägaren strikt skadeståndsskyldig. Detta innebär att hundägaren alltid är skadeståndsskyldig i dessa lägen, 19 § lag om tillsyn över hundar och katter. Skadeståndsskyldigheten omfattar skadorna på den andra hundägaren och även om det skulle framkomma att den andra hunden har skadats, vilket i så fall räknas som en sakskada.

Kan hunden tvingas avlidas?
Om det är så att man finner att en hundägare brister i tillsyn eller skötseln av en hund eller att det är nödvändigt för att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet kan vissa alternativ bli aktuella:
- Förelägganden
- Förbud
- Omhändertagande av hunden

Se 8 § och 11 § lag om tillsyn över hundar och katter.

Det är inte säkert att det faktum att din hund har tagit sig ur en inhägnad tomt är tillräckligt för att du som hundägare ska anses brista i din tillsyn eller skötsel av hunden på det sätt som krävs för att förelägganden och förbud ska bli aktuella. Jag saknar dock omständigheter för att kunna göra en sådan bedömning i ditt fall.

Förelägganden
Om det skulle vara så att förelägganden blir aktuella så kan det exempelvis röra sig om att hunden ska vara försedd med munkorg eller hållas kopplad när den är utomhus, att du som hundägare ska gå en viss hundägarutbildning, att ni får ha hunden inomhus istället eller kanske att ni ska ordna en säkrare inhägnad, 8 § lag om tillsyn över hundar och katter.

Förbud
Ett förbud kan exempelvis vara att hunden inte får vistas i inhägnaden under natten eller liknande, 8 § lag om tillsyn över hundar och katter.

Omhändertagande
Omhändertagande av hunden blir bara aktuellt om förelägganden och förbud eller andra mindre ingripande åtgärder inte är tillräckligt för att hindra att hunden orsakar skada eller avsevärd olägenhet, 11 § lag om tillsyn över hundar och katter.

De möjliga rättsliga åtgärderna innefattar alltså inte att du ska tvingas avlida hunden. I vissa fall kan man dock behöva rådfråga en veterinär utifrån vad hunden mår bra av, men i detta fall råder jag dig att själv prata med en veterinär om vad som gäller.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte annat är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare