Vad kan göras gällande om elen i ett hus inte är fackmannamässigt utförd

Hej.

Vi har nyligen köpt ett förhållandevis nybyggt fritidshus. Det färdigställdes 2012 och är modernt i alla avseenden. Vi hade tillträde till huset den 15 maj 2017.

Nu har vi haft lite problem med att proppen går när diskmaskinen går samtidigt som man använder vattenkokaren. Därför har vi tagit hit en elfirma för att kontrollera detta. Deras syn är att samtlig el i fastigheten inte är "fackmannamässigt" utförd. Bland annat har man blandat färger på kablar och flera faser i samma dosor, vilket tydligen inte är rätt.

Vad gör vi åt detta? Kan vi hålla säljaren ansvarig för att åtgärda eller hur går vi tillväga? Vad gäller om ett elfel uppstår och huset tar skada, t.ex brand?

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Vad gäller fel i fastighet så svarar säljaren för fel som uppkommit när denne hade besittning på fastigheten. Köparen har då rätt till avdrag på köpeskillingen eller om felet är av väsentlig betydelse rätt till att häva köpet enligt 4 kapitlet 11 § jordabalken. Detsamma gäller om säljaren vanvårdat huset eller om huset skadats på grund av säljarens vållande enligt 4 kapitlet 12 § jordabalken. Om ni vill göra felet gällande så måste ni reklamera detta inom skälig tid till säljaren enligt 4 kapitlet 19a § jordabalken. Om reklamationen inte sker inom skälig ti från det att ni har upptäckt felet så förlorar ni er rätt att göra felet gällande. Ett avdrag på köpeskillingen beräknas då på fastigheten värde i felaktigt skick mot fastighetens värde i felfritt skick.

Ifall att om en brand skulle uppstå och det går att bevisa att detta beror på att elen inte är fackmannamässigt utförd, så kan säljaren bli tvungen att betala skadestånd enligt 4 kapitlet 19 § jordabalken om felet beror på dennes försummelse. Detta gäller däremot endast fel som ni utan fog ska ha kunnat förutsätta. Det ska också röra sig om ett fel som ni borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten.

Mitt råd till er är att ni reklamerar detta fel till köparen och påpekar att ni vill ha ett avdrag på köpeskillingen eftersom att elen inte är fackmannamässigt utförd. Jag vill även belysa att det är viktigt att ni vänder er till säljaren och reklamerar felet på en gång eftersom att det annars finns en risk att ni förlorar denna rätt. Skulle ni ha någon ytterligare fundering kan ni alltid ställa en till fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare