Vad kan en person som är försatt i konkurs göra?

En person som är försatt i personlig konkurs har gjort en konkursansökan själv mot en annan person. Går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan en person som är försatt i konkurs göra?

Om person x (gäldenären) har försatts i konkurs så inträder direkt ett totalt rådighetsförbud, dvs gäldenären får inte längre råda över sin egendom eller åta sig förbindelser som kan göras gällande i konkursen (3:1 KonkL). Det är istället konkursförvaltaren som utövar rådigheten.

På det processuella planet innebär det att x förlorar sin partsbehörighet, dvs han eller hon kan inte uppträda som part i en rättegång. Denna förlust av partsbehörigheten är dock begränsad till sånt som kan göras gällande i konkursen. Det innebär att x fortfarande kan vara part i t.ex ett mål om äktenskapsskillnad eller om vårdnad av barn. Om x skulle väcka talan i något avseende där hen saknar partsbehörighet, ska den talan avvisas. Den ska dock inte avvisas direkt, boet ska först få tillfälle att överta talan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare