Vad innebär xxxx kr inom xxxx kr rörande pantbrev?

Hej! Vad innebär texten:

Säkerhet Till säkerhet för låntagarens förpliktelser enligt detta skuldebrev pantförskrivs pantbrev i fastigheten xxxx - xxxx om kr 2.117.500:- inom kronor 3.205.000:-

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Fastigheten är belastad med flera pantbrev. Den totala inteckningen av alla inteckningar är 3.205.000 kr. Pantbrevet som omnämns i din fråga är pantsatt till ett värde av 2.117.500 kr. Det går också att utläsa att det nämnda pantbrevet inte har högsta prioritet vid en realisering av fastigheten. Hade den haft högsta prioritet hade det istället stått skrivet "2.117.500 kr inom 2.117.500 kr. Det finns alltså andra pantbrev (oklart hur många) som har högre prioritet vid en realisation. Prioriteringsordningen är viktig på så vis att den som har högst prioritet får betalt först och de med sämre prioritet får betalt om det finns pengar kvar att ge ut.

Mikael JonassonRådgivare