Vad innebär solidariskt betalningsansvar?

Ett dödsbo är skiftat och uppdelat mellan 2 arvingar . Året efter uppkommer en skatteskuld där ena arvingen vägrar att betala sin del ( ca 10k kr). Det som går att få fram är att båda är solidariskt skyldiga att betala

dödsboets skuld. Innebär det att den som vägrar betala sin del av skulden slipper och att den andra arvingen får betala hela skulden ?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Solidariskt betalningsansvar innebär precis som du säger att borgenären (i din fråga Skatteverket) kan vända sig till enbart den ena gäldenären (arvingen) om den andre inte betalar. Däremot kommer den arvinge som betalat hela skulden ha kvar ett krav (regressfordran) på hälften av skulden mot den andra arvingen. Vägrar den andra parten fortfarande att betala sin del får den som täckt hela skulden väcka talan i domstol eller ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten mot den trilskande arvingen. Ansökan om betalningsföreläggande skulle vara att föredra i ett fall som detta eftersom ett sådant ska vara billigare och enklare än att direkt vända sig till domstol. Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare