Vad innebär skuldsanering för fordringsägaren?

Jag har blivit tilldömd ett skadestånd på ca 160000 som ligger hos kronofogden på bevakning då den dömde saknar tillgångar att betala. Har nu fått reda på att personen ansökt om skuldsanering. Hur ska jag kunna få mitt skadestånd överhuvudtaget, när han saknar betalningsförmåga. Om 5 år är han skuldfri.. Medans jag står utan mitt skadestånd. Hur fungerar det här?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Först och främst är det Kronofogdemyndigheten och gäldenären som tillsammans tar fram ett förslag till hur skuldsaneringen ska gå till. Förslaget kommer därefter skickas till dig som fordringsägare och då har du möjlighet att yttra dig över förslaget. Här kan du godkänna det eller säga nej. Efter att du har inkommit med ditt yttrande så kommer Kronofogdemyndigheten besluta om skuldsanering ska beviljas eller inte. Det bör understrykas att de kan bevilja skuldsanering även om du har sagt nej till förslaget men detta beslut kan du givetvis överklaga.

En skuldsanering för dig som fordringsägare innebär att din fordran kommer att skrivas ner, vilket innebär att du inte kommer få fullt betalt, utan endast till den del som gäldenären klarar av att betala. Om gäldenären inte har någon betalningsförmåga kommer din fordran att skrivas ner helt och detta innebär att du inte kommer att få betalt alls.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Vid ytterligare frågor och funderingar är du välkommen tillbaka till oss på LawLine!

Ni de KeiserRådgivare