Vad innebär sakrättsligt skydd?

Hej! Jag har en fråga ang. sakrättsligt skydd. Kan man endast använda det uttrycket när det gäller köparens skydd mot säljarens borgenärer? Eller går det att använda även i situationer där det är "tvärtom", alltså att ex en köpare som går i konkurs men har fått varan i sin besittning, att dennes borgenärer har ett skydd gentemot en säljaren av en vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som har sakrättsligt skydd avgör vilken verkan ett avtal har för någon på motpartens sida är intresserad av egendomen. När det finns två parter som är berättigade till ex. en vara, bestämmer sakrätten vem av dessa som har sk. bättre rätt. Uttrycket kan alltså i båda de situationerna du beskriver.

Den första situationen du beskriver får betydelse främst när säljaren har gått i konkurs. Om köparen fått sakrättligt skydd till den vara den köpt har köparen rätt till egendomen framför säljarens borgenärer.

När den som köpt en vara och fått den i sin besittning, och därmed fått sakrättsligt skydd, har dennes borgenärer bättre rätt till varan än vad säljaren har. Detta får främst betydelse när en vara har levererats innan den betalts och köparen går i konkurs. Har köparen fått sakrättsligt skydd och går i konkurs innan säljaren fått betalt har säljaren inte rätt till full betalning eller rätt att återta varan. Säljaren får istället nöja sig med en utdelning i konkursen tillsammans med övriga borgenärer.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare