FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/10/2014

Vad innebär kvotvärdet på en aktie?

Vad innebär det att en aktie är en kvotdel i ett bolag?

Lawline svarar

Hej!

Normalt kallas det för kvotvärde. Om aktiekapitalet är fördelat på flera aktier, representerar varje aktie en lika stor andel av aktiekapitalet. Aktiens andel i aktiekapitalet utgör aktiens kvotvärde 6 § https://lagen.nu/2005:551 Aktiebolagslagen. Det är alltså aktiebolagets aktiekapital delat med antalet aktier. Aktiekapital är det som ägaren bidrar med och är normalt 50 000 för privata aktiebolag och 500 000 för publika aktiebolag 5 § Aktiebolagslagen.

Kvotvärdet säger vad en aktie är värd d.v.s. vad du ska betala.

Jennifer RönnerhedRådgivare