Vad innebär fri förfoganderätt?

Min nyligen avlidna mamma var tidigare gift med en man som dog för många år sedan som hade egna barn från tidigare äktenskap. En bouppteckning gjordes då där en summa utgjorde hans giftorättsgods. De hade ett gemensamt testamente där den överlevande skulle ha fri förfoganderätt över den avlidnes kvarlåtenskap och att barnen skulle ärva sin förälder efter bådas död.

Frågan är: Ska mannens barn ärva sin pappa trots testamentets fria förfoganderätt? Giftorättsgodset efter mannen (ca 10 000 kr) är sedan länge slut och mammas dödsbo innehåller inga större värden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst beklagar jag sorgen. Arvsfrågor är alltid lite känsliga, så jag ska förklara så utförligt som det går.

När någon väntar ut sitt arv räknas andelen i kvot

När en makes arvingar avstår från sitt arv tills efterlevande maken/makan dör så har denne rätt att få ut sitt arv från slutliga kvarlåtenskapen. Med kvarlåtenskapen menas den egendom som den avlidne lämnar efter sig. När den efterlevande maken får ärva med fri förfoganderätt beräknas arvingarnas arv i kvot, och inte i exakta summor. Detta innebär att om giftorättsgodset var 10 000 och din mammas giftorättsgods var 20 000 utgör mannens del en tredjedel (1/3). Detta innebär att när din mamma gick bort har mannens arvingar rätt till 1/3 av det som lämnats kvar, innan man räknar ut din mammas arv om hon har fler arvingar. Om din mamma har två barn och hon har lämnat efter sig t.ex. 30 000 hade 10 000 dragits av som mannens arv och resterande 20 000 delats på de 2 arvingarna.

Vad fri förfoganderätt innebär och får för konsekvenser för testamentet

Med fri förfoganderätt innebär att din mamma inte får testamentera eller ge bort mannens arv, men är fri att konsumera det. Detta innebär ofta att exakta summan av mannens arv inte till fullo består vid efterlevande makens död. Kvoten/andelen av första avlidna makens arv kan både ökat eller minskat med tiden beroende på hur den efterlevande maken förfogat över arvet. När många år passerat är det vanligt att arvet förbrukas till stor del för att efterlevande maken levt på arvet. Att efterlevande make/maka ska kunna leva på arvet är oftast syftet till att lagen ger den möjligheten och att människor testamenterar sitt arv på detta vis som gjorts i ditt fall. När man tolkar testamentet ska man försöka tolka det man kan anta är testatorns vilja.

Detta innebär att:

Mannens barn kan inte kräva exakt 10 000 enbart för att deras pappa lämnade kvar det, utan de har rätt till den kvot/andel hans arv utgjorde av den fulla förmögenheten er mor hade totalt vid hans bortgång ink hans arv. Om det utgjorde t.ex. 1/3 så har han rätt till en tredje del av vad er mamma lämnat efter sig. Varken mer eller mindre. Om det inte finns mycket av värde kvar råder jag er att fridfullt dela upp de ägodelar som boet lämnar. Kanske hade er mamma kvar lite av hans mindre värda ägodelar som de kan få. Sammantaget kan de inte kräva det exakta arvet i summan, utan den andel de har rätt till av det som er mamma lämnat kvar. Även om det inte finns mycket av värde kvar kan det emotionella värdet finnas kvar på vissa ägodelar och det kan såklart delas upp som ni kommer överens om. Återigen, beklagar sorgen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare