FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/03/2018

Vad innebär ett strafföreläggande och hur skickas det ut?

Hej jag har erkänt ett mindre alvarligt brott i polisförhör.Kommer enl polisen att få ett strafföreläggande av åklagare. Vad jag förstår så kommer det med vanlig post. Kan man på något sett undvika att det kommer i brevlådan? Kan man anlita advokat så att jag kan hämtat där eller har man rätt att få det via epost.? Måste undvika vanlig post för att antar att det står avsändare på brevet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En åklagare kan utfärda ett strafföreläggande istället för att väcka åtal. Det innebär att istället för att ha en rättegång skickar åklagaren en blankett hem till dig där du säger dels att du som gärningsman erkänner gärningen och dels att du godtar det förelagda straffet. Godkänner du strafföreläggandet så kommer åklagaren inte att väcka något åtal. Detta kan åklagaren göra vid mindre grova brott där straffet kan bli böter och/ eller villkorlig dom. Regler om strafföreläggande finns i 48 kap Rättegångsbalken (RB).

Kan man på något sett undvika att det kommer i brevlådan?

Det absolut vanligaste tillvägagångssättet för att meddela ett besked om strafföreläggande är att det översänds med post i ett vanligt brev. (se 48 kap 7 § RB) I brevet som man får hemskickat finns ett inbetalningskort för de böter som ska betalas. Det enklaste sättet att godkänna strafföreläggandet är att man betalar beloppet på inbetalningskortet inom utsatt tid.

Kan man anlita advokat så att jag kan hämtat där eller har man rätt att få det via epost.?

Ett strafföreläggande kan i princip godkännas endast av den misstänkte själv. Nästan alltid är det den misstänkte själv som ska vara adressat, men man har givit den misstänkte möjligheten att ge en fullmakt enligt 48 kap 10 § RB till sitt ombud och därmed att strafföreläggandet skickas till ombudet. Observera dock att ett ombud inte med bindande verkan kan godkänna ett föreläggande som avser villkorlig dom.

För att fullmakten ska gälla uppställs i 48 kap 10 § RB ett flertal krav utöver de krav som gälle att att fullmakten ska vara egenhändigt undertecknad (se 12 kap 8 § RB) och att fullmakten ska innehålla ombudets namn. (se 12 kap 12 § RB)

För att fullmakten ska vara giltig i dessa sammanhang så är kravet på fullmakten att den är skriftlig, att den ges in i original, att den uttryckligen anger ombudets behörighet att godkänna strafföreläggandet och att den innehåller uppgift om det brott som godkännandet får avse (inklusive brottets art samt tid och plats för brottet). Den ska också innehålla uppgift om vilket högsta bötesstraff och vilken särskild rättsverkan samt vilket enskilt anspråk som den misstänkte är beredd att godta.

Rekommendation

Jag vågar faktiskt inte svara på om det finns undantag från huvudregeln att strafföreläggandet ska skickas ut skriftligen. Det är egentligen en fråga som enbart åklagarmyndigheten eller polismyndigheten kan svara på. Alternativt skulle möjligheten kunna vara att du åker till polismyndigheten och hämtar ut det på plats, alternativt att de kanske kan skicka föreläggandet i rekommenderat brev. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med någon av myndigheterna så fort du kan och höra med dem.

Vill du veta mer om strafföreläggande kan du gå in och läsa på åklagarmyndighetens hemsida, här.

Hoppas det var svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare