Vad innebär det att ha upphovsrätt till ett verk?

Jag ritade en bild av ett fordon som jag lämnade till ett företag som tillverkade en gårdsskylt i plåt till mig. Flera år senare var jag på en mässa och upptäckte att företaget tillverkade och sålde den gårdsskylt jag hade ritat . Jag bad att de skulle ta bort skylten ur sitt sortiment för jag ville vara ensam om min skylt. De lovade att de skulle ta bort skylten från sitt sortiment. Skylten försvann sedan från deras hemsida. Jag var på en mässa idag och upptäckte att ett annat företag sålde samma skylt. Jag pratade med företaget men de hävdar att de har full rätt att sälja skylten för att de har köpt innehållet i det första företaget. Har jag upphovsrätten till skylten eller har företaget rätt att tillverka och sälja skylten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den som skapat ett konstnärligt verk, till exempel ritat en bild, har upphovsrätt till verket enligt upphovsrättslagen 1§. Vad som anses utgöra ett verk är ibland en knepig bedömning men generellt kan man säga att kraven för upphovsrättsligt skydd är ganska låga. Låt oss därför anta att din bild är ett upphovsrättsligt skyddat verk och du är dess upphovsman.

Att ha upphovsrätt till ett verk innebär bland annat att det endast är upphovsmannen som får framställa exemplar av det verket. För andra krävs det upphovsmannens tillstånd.

Med andra ord har du alltså rätt att förbjuda företaget att sälja skylten med din bild på. Om de inte upphör med det kan det vara en god idé att söka juridisk hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare