FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2018

Vad innebär 12 kap 2§ Äktenskapsbalken?

Vad finns det för konsekvenser om man åberopar kap.12 §2?

Den avlidne äger ungefär 100.000kr mer än änkan i gitarrer och diverse som inte är äktenskapsförordat.

Behöver en bra och rak förklaring på detta då vi står som handfallna frågetecken.

MVH, Joanna K

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du menar 12 kap. 2§ i Äktenskapsbalken, eftersom den handlar om hur man delar upp makarnas egendom efter den ena maken gått bort. Jag förstår att det kan vara lite klurigt att utläsa vad som menas med den, men jag ska försöka förklara så tydligt jag kan.

Efter att en make har avlidit ska man som huvudregel dela makarnas egendom (giftorättsgodset) på hälften i en bodelning (11 kap. 3§ Äktenskapsbalken). Regeln i 12 kap. 2§ Äktenskapsbalken gör det möjligt att jämka bodelningen så att varje make får behålla sitt giftorättsgods. Detta kan vara bra ifall den efterlevande maken har mer giftorättsgods än den avlidne och inte vill behöva avstå sin egendom till den avlidnes arvingar. På så sätt kan regeln alltså fungera som ett skydd för den efterlevande, eftersom den kan välja om man vill dela på hälften eller låta varje make behålla sitt giftorättsgods. I situationen du beskriver är det den avlidne som äger mer giftorättsgods än änkan. Om änkan åberopar denna regel innebär det alltså att hon kan få mindre ur bodelningen än om en vanlig hälftendelning görs. Det är bara änkan i det här fallet som kan åberopa denna regel, eftersom den är till förmån för den efterlevande maken. Den avlidnes arvingar kan alltså inte kräva att de ska få ut sitt arv utan att en hälftendelning av giftorättsgodset genom en bodelning har skett.

Jag hoppas ni fick svar på era frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare