Vad ingår i sambors bodelning?

Hej, jag har efter 24 år separerat från min sambo. Skälet är att han bevisligen varit otrogen i 2 år. Tillsammans har vi en dotter som är 22 år. Vi har tillsammans genom åren levt i äktenskapligt förhållande med gemensam ekonomi samt tillsammans ägt och renoverat 3 villor. Sedan 1 år äger vi gemensamt en bostadsrätt vi flyttade till (inget annat ägande). Vi har på varsitt håll haft tjänstepension eftersom vi arbetar inom konsultbranschen (reklam) utan avtalspension. När vår dotter föddes skrev vi testamente men har inget samboavtal.

Min sambo har för sparade pengar köpt ytterligare en BR som han flyttat till och är skriven där sedan någon månad. Och där hans nya kvinna bor med honom varannan vecka.

Jag vill nu köpa ut honom ur BR vi äger gemensamt samt få kompensation från honom ekonomiskt då han visat sig ha ca 6 mkr i tillgångar (hans nya BR värde 3mkr (obelånad) och tjänstepension 3mkr) och jag enbart har 2,4 mkr i tjänspensionsspar. Vår gemensamma BR är obelånad.

Har jag någon möjlighet till kompensation då vi levt som sambo så länge som vårt halva liv? Finns det något prejudikat? jag är 54 år och mitt ex 51 år.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Du har rätt att begära bodelning, 8 § sambolagen. I så fall ska en hälftendelning av er samboegendom ske, 14 § sambolagen. Samboegendom är gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk, 3 §. Er gemensamma bostadsrätt ingår därmed i bodelningen samt ert gemensamma bohag. Övrig egendom som ni äger ingår inte i bodelningen. Du har därför inte rätt till någon kompensation på grund av din fd sambo har en ny bostadsrätt och högre tjänstepension. Det enda du har rätt till är hälften av samboegendomen. Med tanke på att din fd sambo redan flyttat ut ur er gemensamma bostad borde du med fog kunna hävda att du är den som bäst behöver er gemensamma bostad och därmed ha rätt att köpa ut din fd sambo ur bostadsrätten, 16 § 2 st. sambolagen.

Om du vill köpa ur din sambo ur bostadsrätten så bör ni använda nettovärde. Det räknar ni ut enligt följande:

Bostadsrättens marknadsvärde (vilket ni kan uppskatta själva)
- Skatt på eventuellt uppskovsbelopp (22 % av beloppet)
- Latent vinstskatt (hur mycket skatt det skulle bli om bostadsrätten såldes idag, se nedan)
- Fiktiv mäklaravgift (vad mäklare skulle ta betalt om bostadsrätten såldes idag)

Den latenta vinstskatten behöver i sig en uträkning. Den ser ut så här (se 44:13-14 inkomstskattelagen):

Bostadsrättens marknadsvärde
- Bostadsrättens inköpspris
- Fiktiv mäklaravgift
- Förbättringsutgifter (vissa renoveringar)

Summan utgör underlaget för vinstskatt, vilken beskattas med 22 %, således utgör 22 % av summan den latenta vinstskatten.

Det nettovärde ni räknar ut har ni rätt till hälften vardera. Du måste därför kompensera din fd sambo med halva nettovärdet för att få överta bostadsrätten.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376
Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare