FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/01/2015

Vad ingår i bodelningen?

Hej

Jag funderar på att skilja mig från min man sedan 4år, sambo sedan 13år. Jag har fonder sedan tidigare, vi har aldrig satt in pengar där under vår tid tillsammans, det har endast mina föräldrar gjort. Räknas dessa med i äktenskapet? Undrar även om lån hos CSN skall räknas med i den gemensamma skuldbördan? Har fått olika besked om detta.

Jag har även aktier inlåsta genom ett förmånligt sparprogram genom jobb. Går man rätt av på dagsvärde, eller tittar man även på framtida utdelningar?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det du tänker på är alltså vad som skall ingå i bodelningen och vad som inte skall det. I bodelningen ingår allt man har som är giftorättsgods, och giftorättsgods är allt som inte är "enskild egendom" (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230). I nästföljande paragraf beskrivs vad som kan vara enskild egendom. Detta kan vara till exempel sådant man har fått eller ärvt med det förbehållet att det skall vara enskild egendom (det måste alltså i princip ha sagts innan man fick gåvan). Fonderna räknas därmed in, trots att de inte har någon egentlig anknytning till din make, så länge inte dina föräldrar aktivt uttryckt när de betalade in pengar att de skulle vara din enskilda egendom. Om ingenting har sagts, ingår de alltså.

Av detta följer förstås att även aktierna ingår. Som du säger går man i princip på dagsvärdet. Man kan räkna med marknadsvärdet vid dagen för separationen, minus den vinstskatt man skulle få betala om man sålde aktierna.

Precis som nästan all egendom räknas in i bodelningen, räknas i princip alla skulder in, alltså även CSN. Skulderna räknas ju av från varje makes egendom vid bodelningen!

Om du har några fler frågor kring det här är det förstås bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare