Vad hoppande regress innebär

Vad innebär hoppande regress?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regressrätten innebär rätt att kräva tillbaka en utbetalning från den som egentligen bör stå för denna. Hoppande regress innebär att man hoppar över ett eller flera led i en kontraktskedja och går direkt på den person som slutligen skall bära ansvaret. En sådan situation förutsätter ett kontraktsbrott i flera led.

Eftersom det är fråga om ett regresskrav så kommer köparens krav att begränsas till de krav han kunde ha gjort gällande mot säljaren och som säljaren sedan kunde ha fört vidare i form av ett regresskrav mot logistikern.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare