FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/10/2017

Vad har man rätt till i en bodelning?

Min son flyttade in till sin sambo för 10 år sedan. Hon hade köpt en bostadsrätt. Sen efter det har de delat på alla kostnader som hyra, mat el etc. Har han ngn rätt till ngt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Han har - om inget annat har avtalats om - rätt till hälften av deras samboegendom. Deras gemensamma bostad och bohag (med bohag menas enkelt sagt det som finns inne i bostaden) utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Köpte hon t.ex. bostadsrätten i syfte att de två skulle använda den gemensamt? I så fall utgör det samboegendom. Samma sak gäller även exempelvis möbler och annat som typiskt sett finns inne i bostaden. Notera att varken båt eller bil utgör samboegendom.

Det är viktigt att notera att han endast har rätt att begära bodelning i 1 år från det att de separerade. Om han inte begär bodelning inom 1 år så mister han sin rätt till det.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare