FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/12/2013

Vad har jag för möjligheter om hovrätten inte beviljar prövningstillstånd?

I det fall Hovrätten ej beviljar prövningstillstånd. Vilka möjlighter har jag då att gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den möjlighet du har är helt enkelt att överklaga till Högsta domstolen (HD). Då prövar den om målet är av intresse att ta upp i HD och om hovrätten gjorde fel som inte beviljade prövningstillstånd. Det är din enda möjlighet. Kom ihåg att du bara har fyra veckor på dig att överklaga hovrättens beslut från den dag beslutet meddelades enligt 56 kap. 1 § rättegångsbalken som du hittar https://lagen.nu/1942:740#K56P1.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare