Vad har en samägare rätt att sälja?

Hej Vi är fyra delägare på en tomt som var och en äger 1/4 del av,sedan äger var och en sitt hus till 100%. Vad händer om någon vill sälja sin andel. Har dom då rätt att sälja hela fastigheten inkl dom andras "hus" eller bara rätt att sälja tomten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni äger tomten tillsammans är ni samägare. Bestämmelser om samägande finns i samäganderättslagen. Vid samägande äger vardera samägare en andel av egendomen snarare än en faktisk fysisk del. Det är också den andelen som ägaren har rätt att förfoga över, i ert fall en fjärdel av egendomen.

Enligt 20 § samäganderättslagen är vad som gäller för fastigheter tillämpligt även för tomträtter, skulle det vara så att det rör sig om en tomträtt och inte en fastighet.

En samägare kan utan de andra samägarnas samtycke sälja sin andel. Däremot krävs samtliga samägares samtycke för förfogande av egendomen i dess helhet, enligt 2 § samäganderättslagen. Alltså kan en samägare sälja sin andel av egendomen, däremot kan den inte sälja hela fastigheten/tomten utan de övriga samägarnas samtycke.

Skulle en av er sälja sin andel har denne alltså inte rätt att sälja hela tomten/fastigheten eller de andras hus. Det är alltså endast samägarens andel av den samägda egendomen som den får sälja.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare