FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/12/2014

Vad händer vid exmans död?

Min exman dog nyligen och tillsammans har vi 2 barn ett myndigt och ett omyndigt. Mannen äger ett hus där det myndiga barnet bor. Bägge barnen går på gymnasiet. Vad händer nu? Det myndiga barnet vill ej ha kontakt med mig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det jag kan tänka mig utifrån vad som står i din fråga är ju naturligtvis att du blir ensam vårdnadshavare för det omyndiga barnet. När det gäller det myndiga barnet, är ju han eller hon vuxen. Det myndiga barnet bor ju fortfarande i ett hus som din exman ägde, men hur det blir med huset beror förstås på hur arvet skall gå till. Om det finns ett testamente är det detta som gäller (med vissa begränsningar, se Ärvdabalken 3 kap. 1 §). Finns det inget testamente, ärvs förstås din exmans tillgångar av hans barn (era barn, om han inte har några andra)

Det myndiga barnet, som går i gymnasiet, har du försörjningsplikt för upp till 21 års ålder så länge det går kvar i gymnasiet. Om barnet frivilligt bor på annat håll, som i detta fall, är det dock egentligen ingenting du behöver göra.

Med detta sagt hoppas jag naturligtvis att du och det myndiga barnet trots allt kan komma överens om hur det blir med den saken.

Om det är någonting speciellt du undrar i övrigt, är det bara att fråga igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare