Vad händer om sambo vill separera innan vi flyttar in i nyinköpt hus?

Hej!

Jag och min före detta sambo köpte ett nybyggt hus för drygt ett år sedan. Vi delade på kontantinsatsen 50/50 och även står vi båda på avtalet. Vi är snart i slutetappen på huset och ska snart flytta in. Problemet idag är att hon har valt att göra slut och har flyttat till en annan lägenhet för att få tid att fundera över vår relation. Det resulterar till att jag får flytta in till huset själv. Hon vill inte att vi säljer huset än tills hon vet vad hon vill. Men jag känner mig förvirrad. Mina frågor är:

#1 Hur ser mina chanser ut att äga huset själv ?

#2 Om jag behöver köpa ut henne, hur fungerar den processen och är det ekonomiskt möjligt?

#3 Vad finns det för alternativ för mig ifall jag vill bo kvar i huset? goda råd?

#4 Jag har tänkt att bygga ut en altan och även lägga marksten, men då

försvårar jag bara situationen mer ifall jag måste köpa ut henne ? eller kan jag skriva på ett avtal ?

#5 Vad har jag för juridiska rättigheter ?

#6 Vilket är bäst för oss båda? Sälja det eller att jag behåller huset själv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

#1. Eftersom ni inte flyttat in i bostaden under tiden ni varit sambos betraktas den i dagsläget inte som samboegendom (sambolagen 5 § p. 1 är ej uppfylld), vilket innebär att sambolagen ej tillämpas. Däremot samäger ni bostaden enligt samägandelagen (ni äger halva bostaden var). Dina chanser att äga huset själv är förknippat med din före detta sambos vilja att låta dig köpa ut henne. Ni får helt enkelt komma överens på något sätt. Enklast vore kanske om du ersatte henne med motsvarande det belopp hon betalade i kontantinsats. Mitt tips är att kontakta en mäklare för att ordna den saken.

#2. Om du köper ut henne görs en överlåtelse av hennes del till dig enligt de formkrav som finns i jordabalken kap 4. 1 §. Jag rekommenderar starkt att ni även här kontaktar en mäklare som hjälper er att upprätta överlåtelsehandlingen. Det är också möjligt att ni behöver göra förändringar i lagfarten. Lagfart fås genom att överlåtelsehandlingen skickas till inskrivningsmyndigheten, se jordabalken kap. 20. Förutsatt att du har ekonomin till det och din f.d. sambo inte bråkar så är en sådan transaktion fullt möjlig.

#3. De alternativ du har är att bo kvar i huset med samäganderätt (vilket jag har svårt att se att hon skulle vilja), eller att köpa ut din sambos del ur huset. Jag kan inte se några andra praktiskt genomförbara lösningar om du vill bo kvar i huset.

#4. Så länge ni innehar egendomen med samäganderätt får du inte utan din sambos medgivande vidta åtgärder gällande fastighetens förvaltning eller liknande (samäganderättslagen 2 §). Om hon tycker det är ok går det givetvis bra. Risken är också att din sambo anser sig ha rätt till 50 % av värdehöjningen eftersom hon äger 50 % av fastigheten. Då kan det bli dyrare för dig att lösa ut henne senare och saken kan absolut försvåras.

#5. Dina juridiska rättigheter i sammanhanget är de som stadgas i samäganderättslagen. Bl.a. får din f.d sambo inte vidta åtgärder gällande fastighetens förvaltning utan ditt medgivande (samäganderättslagen 2 §), och skulle din f.d. sambo inte vilja varken köpa ut din del eller sälja sin egen, kan du yrka på tvångsmässig försäljning av egendomen i domstol (samäganderättslagen 6 §).

#6. Helt upp till er själva. Rent juridiskt finns det inga problem varken med det ena eller det andra. Möjligtvis är det enklare att sälja huset till någon annan. Då realiseras tillgångarna och det blir inga konflikter över hur mycket ni ska ha vardera (50/50). Om du väljer att köpa ut huset kan konflikter uppstå, t.ex. om fastighetens värde har ökat eller minskat.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Annars får du återkomma.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare