Vad händer om någon klandrar ett testamente

Hej

Vad händer om någon klandrar testamentet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

En arvsberättigad person kan i vissa fall klandra ett testamente. Att klandra ett testamente innebär att man vill att testamentet (hela eller vissa delar i testamentet) ska ogiltigförklaras. Om man vill klandra ett testamente så ska man göra det vid domstol. Anledningen till att man vill klandra ett testamente kan exempelvis vara att:

- testamentsgivaren inte var behörig att upprätta ett testamente,
- testamentet har upprättats under påverkan av en psykisk störning,
- testamentet inte uppfyller lagens krav på ett giltigt testamente, eller att
- testamentsgivaren blivit tvingad eller lurad att upprätta testamentet.

En klandertalan måste lämnas in till domstolen senast inom sex månader från det att arvingen delgivits testamentet. Om ingen klandertalan lämnas in inom sex månader så kommer testamentet att bli giltigt och inte möjligt att ogiltigförklara. En arvinge som godkänt ett testamente har genom godkännandet avsagt sig rätten att klandra testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare