Vad händer om man får en bil i gåva under pågående skuldsanering?

Hej. Jag har pågående skuldsanering men fick en bil av min familj i present värde 80 000 måste jag sälja den? Jag står som ägare på bilen och hur ofta gör fodringsägarna en kontroll. Har hört att det bara kollar om årsinkomsten för höjs eller tittar dom på om man äger fordon osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skuldsanering finns reglerat i skuldsaneringslagen (2016:675) (SkuldsL).

Risken när du får en gåva under pågående skuldsanering är att någon av borgenärerna (fordringsägarna) kan ansöka hos Kronofogdemyndigheten om att skuldsaneringen ska upphävas eller ändras (se 48 § SkuldsL). Bilen betraktas nämligen som en förmögenhetstillgång och eftersom den har ett värde om 80 000 kr kan möjligen dina borgenärer hävda att dina ekonomiska förhållanden har väsentligen förbättras efter skuldsaneringsbeslutet och kan ansöka om ändring för att din betalningsplan ska förlängas (se 48 § första stycket sjunde punkten SkuldsL). Även om du skulle sälja bilen kommer vederlaget du får för den betraktas som en tillgång som ändrar dina ekonomiska förhållanden.

För att undvika risken att betalningstiden förlängs på grund av att en borgenär i ett senare skede får vetskap om förbättringen, har du såsom gäldenär möjlighet att själv ansöka om att skuldsaneringsbeslutet ska ändras på grund av förbättrade ekonomiska förhållanden (se 49 § SkuldsL).

Om varken borgenärerna eller du ansöker om att skuldsaneringen ska omprövas så kommer du dock att kunna behålla bilen. Hur och hur ofta borgenärer generellt sett kontrollerar gäldenärers tillgångar är svårt för mig att besvara, men nya tillgångar kan upptäckas genom att exempelvis se över inkomster och kreditkontroller.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare