FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/12/2017

Vad händer om enskild egendom sammanblandas med giftorättsgods?

Hej

Jag ligger just nu i skilsmässa. Hur är det med Gåvobrev? Om min make fått Gåvobrev om att gåvan ska vara hans men han använder pengarna till vår gemensamma resa eller lägger dem på att bygga ut vårt gemensamma hus. Har han rätt att kräva tillbaka de pengarna? Vi har inte äktenskapsförord och han har aldrig sagt att nu tar jag av just de här pengarna och jag vill ha tillbaka dem om vi skulle skilja oss... Jag tycker det är snurrigt med enskild egendom/gåvobrev. Ska inte jag skriva under något att jag respekterar och går med på att betala tillbaka pengar vid ev delning? Annars ska väl allt delas, skulder likväl som tillgångar oavsett vem de kommer ifrån?

Vh Anna

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftorättsgods ska delas lika; enskild egendom ska undantas från bodelning

Som utgångspunkt är det giftorättsgods som ska delas mellan makarna vid äktenskapsskillnad. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendom som en make har fått som gåva är enskild egendom om ett sådant villkor finns i ett gåvobrev (7 kap. 2 § 2 p. äktenskapsbalken). Detta innebär alltså att pengarna som din make har fått i gåva är enskild egendom.

Enskild egendom som sammanblandas kan bli giftorättsgods

För att egendomen ska behålla sin karaktär som enskild krävs dock att den inte sammanblandas med giftorättsgods. Sådan sammanblandning kan t.ex. ske om pengarna sätts in på ett bankkonto tillsammans med andra pengar som inte är makens enskilda. Detsamma gäller om enskild egendom används för att förbättra giftorättsgods, t.ex. om pengar som är enskild egendom används för att bygga ut ett hus som är giftorättsgods. Min bedömning är att pengarna troligtvis har blivit giftorättsgods.

Även skulder mellan makarna ska delas lika

Din make har inte rätt att få tillbaka dessa pengar. Istället ska era tillgångar och skulder läggas ihop och delas lika mellan er. Även om ett skuldförhållande har uppstått mellan er där du är skyldig din make pengar för resor och utbyggnad av huset ska även denna skuld delas lika mellan er. Om du t.ex. är skyldig din make 100 000 kr innebär detta att din make har en tillgång på 100 000 kr och du har en lika stor skuld. Vid bodelningen kvittas dessa i princip mot varandra (eftersom ni mycket riktigt ska dela lika på tillgångar och skulder) och resultatet blir att bodelningen inte påverkas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare