Vad händer om en make avlider under mål om äktenskapsskillnad?

Hej! Min man har lämnat in en stämning mot mig angående skilsmässa. Jag bestrider denna och vill alltså inte skiljas och då blir det en betänketid i 6 månader. Vad händer om någon av oss avlider under betänketiden? Ärver vi varandra? Vi har varit gifta i 30 år

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt ÄB 3:10 gäller inte 3 kap. ÄB om makes rätt till arv om mål om äktenskapsskillnad pågår. Vad som menas med att "mål om äktenskapsskillnad pågår" framgår av ÄktB 9:12. Där definieras det som från tiden talan om äktenskapsskillnad väckts tills dess att domen vinner laga kraft. Att någon av er dör under betänketiden bör därmed kunna räknas in under att mål om äktenskapsskillnad pågår. Den efterlevande maken ärver därmed inte den andra. Däremot kommer en bodelning genomföras enligt 9:11 ÄktB.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare