Vad händer när provanställning löper ut?

Jag har arbetat provanställd från den 17 januari. Är min provanställning slut den 27 juni då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att din provanställning inte är kortare än sex månader i ditt anställningsavtal. En provanställning får vara högst sex månader, om varken arbetsgivaren eller arbetstagaren meddelar att anställningen inte kommer fortsätta senast vid prövotidens utgång övergår anställningen till en tillsvidareanställning (se lag om anställningsskydd 6 §). Om din arbetsplats omfattas av kollektivavtal kan det finnas andra regler där, ex. uppsägningstid.

Enligt lagen, ska din provanställning övergå till en tillsvidareanställning den 18 juli (sex månader från 17 januari) om arbetsgivaren inte säger något innan dess.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare