FrågaEKONOMIÖvrigt18/10/2017

Vad händer när närstående inte kan betala faktura till den enskilda firman?

Kan jag som företagare (enskild firma) utföra hantverksjobb åt min dotter (inte ROT)? jag köper materiel via firman.

Hur gör jag om hon inte har råd att betala fakturan innevarande år?

Hur gör jag om hon inte har råd att betala fakturan alls?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Om din dotter inte betalar fakturan kommer du att ha en obetald kundfaktura i ditt bolag.

Som du redan har påpekat i din fråga kan din dotter inte få ROT-avdrag eftersom arbetet utförs av en närstående, det vill säga av dig. Situationen ser ut på så sätt att du är en egen företagare (näringsidkare) som utför en tjänst på en konsuments fastighet (hantverkstjänsterna). Det faktum att din dotter är närstående påverkar situationen på det sättet att hon inte kan begära skatteavdrag (ROT-avdrag) på de utförda tjänsterna.

Kan hon inte betala fakturorna är det ditt bolag som blir lidande och tillvägagångssättet för att få betalt bör vara på samma sätt som om hon hade varit en vanlig kund, d.v.s.

1. Faktura med förfallodatum

2. Påminnelse om betalning efter fakturans förfallodag

3. Inkassokrav

4. Ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden

5. Verkställighet – utmätning för att betala skulden

Angående hur du får göra med bokföring osv. är en fråga som du kan få hjälp med av Lawlines jurister genom antingen en rådgivning, alternativt om du beställer en expressfråga. Kostnaden är från 995:- till 1895:- ink. moms. Du kan boka tid via följande länk: http://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare