FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/12/2017

Vad händer med vårdnaden om man är ogift och någon flyttar?

Hej,

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och pappan till barnet tog för ett par veckor sedan upp att han ev vill separera efter tre år, därav har jag inte berättat något än.

Gradiviteten var inte planerad men jag vet att jag vill behålla barnet.

Vi bor i södra Skåne och jag kommer ursprungligen från Göteborg och kommer ifall det tar slut att flytta tillbaka dit då jag inte har någon annan anknytning hit.

Vad kan hända med vårdnaden om jag flyttar till Göteborg innan, samt respektive efter födseln? Om innan så folkbokförs barnet i Göteborg och om pappan då vill ha gemensam vårdnad så kommer han behöva flytta upp om jag har förstått det rätt, pga det längre avståndet.

Gör det något skillnad om jag inte hunnit skaffa egen bostad och tex bor i andrahand eller hemma hos mina föräldrar efter jag fött?

Ska även förtydliga att vi inte är gifta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag bara säga att alla regler som berör vårdnad, umgänge och boende regleras i 6 kap. föräldrabalken och att det är därifrån jag kommer basera mitt svar ifrån.

Först och främst är det viktigt att ni bekräftar faderskapet genom att han som du säger är pappa bekräftar att han är pappa, eftersom det inte automatiskt antas att han är pappan när man inte gifta [1 kap. 4§ föräldrabalken].

Vidare gäller det som huvudregel att vårdnaden hamnar på mamman automatiskt om mamman och pappan inte är gifta [6 kap. 3§ föräldrabalken]. Det är alltså du själv som bestämmer om vårdnaden ska vara gemensam eller inte och ingenting förändras genom att du flyttar till Göteborg, varken innan eller efter födseln. Om ni hade varit gifta eller väljer att gifta er efter födseln kommer både du och barnets pappa räknas som vårdnadshavare automatiskt.

Om ni vill kan ni bestämma att vårdnaden ska vara gemensam. Det finns tre olika sätt att gå tillväga:

1.Väcka talan i domstol tillsammans [6 kap. 4§ första stycket, föräldrabalken].
2.Folkbokföra barnet någonstans i Sverige genom att göra en anmälan till skatteverket [6 kap. 16§ föräldrabalken].
3.Skriftligt avtala om gemensam vårdnad med socialnämndens godkännande [6 kap. 6 § föräldrabalken].

Måste pappan flytta till Göteborg?

Du har helt rätt i att barnet ska ha rätt till att träffa sin pappa efter födseln, men det är inte nödvändigt att pappan flyttar till Göteborg. För det första handlar det om barnets vilja att träffa pappan och inte tvärtom. Som nyfödd är det såklart väldigt svårt att utröna vad barnet vill, och då har du som vårdnadshavare rätt att bestämma över barnets rättigheter och skyldigheter men ju äldre barnet blir desto mer har barnet att säga till om [6 kap. 11 § föräldrabalken]. För det andra krävs det inte fysisk kontakt för att det ska räknas som godtagbart umgänge utan även telefonkontakt och e-mail kan fungera om föräldern bor långt bort. Med det sagt är det inte nödvändigt för barnets pappa att flytta till Göteborg om han inte vill det för att en gemensam vårdnad ska komma till stånd [6 kap. 15 § föräldrabalken].

Det spelar ingen roll om du bor i andra hand eller hemma hos dina föräldrar. Det är du som mamma som bestämmer över vårdnaden när ett giftermål inte skett.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed säga att utefter den informationen jag fått här av dig och utefter den information jag presenterat gör jag den bedömningen att det inte händer någonting med vårdnaden för att du flyttar till Göteborg, varken innan eller efter födseln eftersom du automatiskt får ensam vårdnad över ditt barn genom födseln. Barnets pappa behöver heller inte flytta med er om han inte vill och det är främst upp till barnet och vad som är dess bästa när det gäller kontakten till pappan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare