Vad händer med skulderna när man skiljer sig?

Under mitt äktenskap så fick jag så på lånen då min andra hälft hade anmärknigar .

Vi flyttade till Portugal och då skrev jag på ägarbytet för bla husvagn,bil mm men när jag nu lämnat honom pga att han va otrogen och kommit tillbaka till Sverige så har jag fått reda på att inget hade sålts utan att jag nu har skulder på olika inkasso.

När jag nu ska ansöka om skilsmässa , kommer då dessa skulder alltid vara mina eller finns det möjlighet att han får del va de

Lawline svarar

Hej och tack för att du vUträkning av andelarna i bodelningen

Bodelning

Till att börja med vid en skilsmässa ska värdet på alla tillgångar och skulder skrivas ner såsom de var den dagen då ni lämnade in ansökan om skilsmässa till tingsrätten, 9 kap 7 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se https://lagen.nu/1958:637.

Vad som ingår i bodelningen

I bodelningen ingår ert giftorättsgods, allt som är enskild egendom står i de allra flesta fall utanför en bodelning. Om det endast finns enskild egendom kommer inte en bodelning att behövas. I giftorättsgodset ingår er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag. Den gemensamma bostaden är den bostad där ni bor permanent, i de allra flesta fall är det här ni är bokförda, men så behöver tvunget inte vara fallet. Fritidshus och stugor utöver den här bostaden tjänar alltså inte som gemensam bostad och ingår inte i giftorättsgodset, 7 kap 4 § ÄktB. Vidare, i det gemensamma bohaget ingår möbler, hushållsmaskiner, och annat inre lösöre för det gemensamma hemmet, i princip allt löst såsom inredning och dekorationer.

Skulderna i bodelningen

För att räkna ut hur mycket ni ska dela på måste vi räkna fram nettogiftorättsgodset, vilket är giftorättsgodset för var och en av er, minus era skulder. Alltså, om vi säger att ni har 250 000 kr var i giftorättsgods och att du har skulder på 200 000 kr, innebär det att du bara har 50 000 kr kvar av ditt giftorättsgods, vilket blir ditt nettogiftorättsgods. Säg att din ex-man inte har några skulder, då har han 250 000 kvar som sitt nettogiftoträttsgods. Båda era nettogiftorättsgods slås ihop (= 300 000 kr) och delas på hälften. Ni får alltså 150 000 kr vardera i slutändan. Det här betyder att du i realiteten har fått 350 000 kr och din man endast 150 000 kr, alltså har han indirekt varit med och betalat av skulderna. Man kan bara använda sitt eget giftorättsgods för att betala av skulder, detta på grund av att varje make ska stå för sina skulder.

Jämkning

Jämkning sker om det anses vara oskäligt att dela på ovan demonstrerat sätt, 12 kap 1 § ÄktB, vilket tillämpas restriktivt, det här betyder att det är sällan jämkning används. För att veta om något är oskäligt finns det tre olika faktorer att titta på: 1) äktenskapets längd, 2) makarnas ekonomiska förhållanden och 3) omständigheter i övrigt. Det är värt att framhålla när det kommer till jämkning att en helhetsbedömning ska göras i varje enskilt fall, men det finns vissa faktorer som alltid kommer att tas hänsyn till.

Äktenskapets längd är en betydelsefull parameter vid avgörande om jämkning, ett äktenskap som varat i mindre än 5 år anses vara ett kort äktenskap. Vid sådana tillfällen lägger man endast i andelar av giftorättsgodset i bodelningen, och inte totalen. Ex. om ni varit gift i 3 år kommer endast 3/5 av ert respektive giftorättsgods att tas me i bodelningen.

Det här behöver inte vara fallet, om det finns andra skäl att ta hänsyn till. Såsom att makan behöver en större andel av giftorättsgodset för att trygga sin framtid, detta måste dock ske på villkoret att hennes make har goda utsikter att kunna försörja sig utan den andelen som förs över till henne. Vidare om ena parten har stora skulder kan det vara aktuellt med jämkning.

Sammanfattningsvis

Som du ser kommer man vid en bodelning att först dra av skulderna från din del av giftorättsgodset och sedan lägga samman båda era delar, eftersom det då blir indirekt att han kommer att få hjälpa till att betala av skulderna. Om skulderna är större än bruttogiftorättsgodset, så kommer nettogiftorättsgodset att bli 0 kr eftersom det inte kan bli negativt. Det som blir kvar av skulderna kommer du att få stå för eftersom skulderna är i ditt namn, om du inte begär jämkning, vilket rätten som sagt är väldigt restriktiva med.

Vill du ha fortsatt rådgivning av Lawline kan du bok tid hos jurist här http://www.lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare