Vad händer med skulder i ett dödsbo?

Hej!

Jag undrar, min frus pappa har avlidit

år 2013, dennes fru avlider 2015.

Kan dottern till sin far bli betalningsskyldig, när det visar sig att han hade en skuld på reavinst på ca 400.000 kr. Den skulden uppdagades efter hans hustrus och hans dödsbo.

Ska då dottern till pappan krävas på hans skuld, dödsboet mellan pappan och mamman är ju redan klar. Dottern visste ingenting om hans skuld.

Tacksam för svar så snart det går.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till awline med din fråga!

När någon avlider ska man undersöka hur stora tillgångar och skulder dödsboet har. Av kvarlåtenskapen den avlidne lämnar efter sig ska skulder räknas av innan arvingar får sina lotter. Detta innebär att din frus fars skulder räknas av redan innan din fru ärver kvarlåtenskapen. Även om den avlidne hade mer skulder än tillgångar kommer din fru inte att bli betalningsskyldig eftersom man inte ärver skulder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare