Vad händer med pengarna man får in vid en försäljning av enskild egendom?

Hej!

Om make/maka ärver en enskild egendom! Då har ju make/maka rätt att inte ta bort den egendomen vid en bodelning vid separation, vad händer om vi skulle sälja den egendomen? Är de pengarna i vinst fortfarande endast den med arvsrätten?

Hur skyddar jag mig så att make/maka inte bara bränner pengarna på skit och sen kan hävda den summan vid en separation!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Huvudregeln är att det som träder i stället för enskild egendom, vanligtvis pengar, också är enskild egendom. Detta gäller så länge något annat inte har föreskrivits genom den rättshandlingen egendomen blev enskild t ex i testamentet. Det måste således stå i testamentet som föreskriver att något ska vara enskild egendom att det som träder istället för egendomen inte ska vara det för att det ska bli så (7 kap. 2 § ÄktB).

I ett rättsfall (NJA 1992 s. 773) hade en fastighet som var enskild egendom sålts och likviden satts in på makarnas gemensamma transaktionskonto varifrån familjens in- och utbetalningar gjordes. HD ansåg då att pengarna förlorade sin karaktär som enskild egendom. I det fallet hade ingen separat bokföring uppförts för att hålla de olika medlen isär. Så det kan vara så att pengar förlorar sin karaktär som enskild egendom om de inte redovisas för sig och den ena maken/makan kan då inte vid en separation med säkerhet hävda rätt till den summan pengar. För att undvika det problemet skulle jag säga att den praktiskt enklaste lösningen är att öppna ett separat konto där pengarna från en försäljning av enskild egendom sätts in och att det bokförs att det kontot utgör enskild egendom.

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare