FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/01/2017

Vad händer med mitt hus vid skilsmässa?

Om jag och min man ska skilja oss, vad händer med mitt hus då? Jag står som ensam ägare och har gjort sedan jag köpte det 2009 och flyttade in med mina två barn. Träffade min man 2012 och vi har varit gifta sedan juli 2014, inga gemensamma barn och maken har en son som på sin höjd är hos oss varannan helg. Ska jag behöva köpa ut min man eller betala en massa pengar för att få ha rätten till vad som varit mitt från början?

Inget äktenskapsförord eller dylikt finns.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du står som ensam ägare och köpte huset innan du träffade din man är huset bara ditt. Vid bodelningen kommer huset att listas under ditt giftorättsgods. När er egendom sedan ska fördelas ska respektive make fåden egendom man själv äger (11 kap 7 § äktenskapsbalken). Du kommer alltså att få huset på din lott.

Om det skulle vara så att du har mer giftorättgods än din make ska du ge honom egendom för att ni ska få lika mycket (vid bodelningen delar ni ju lika på giftorättsgodset). Du får då välja vilken egendom han ska få, antingen pengar (antingenpengar du har eller genom lån) eller saker (11 kap 9 § äktenskapsbalken).

Du kommer inte behöva köpa ut din man men har du mer giftorättsgods än honom kommer du få ge bort en del utav din egendom, men du behöver inte ge bort huset.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare