FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2018

Vad händer med min fastighet om vi skiljer oss?

Hej! Jag äger en fastighet 100% själv som jag har betalat med egna pengar. För några år sedan träffade jag en tjej från ett annat land och vi gifte oss 2017, vi skrev inget äktenskapsförord.

Vi har det bra och ingen tanke alls på att skilja oss men tanken kom upp häromdan, vad händer med MIN fastighet om vi skulle skilja oss?

Har läst en del om att sambolagen och äktenskap skiljer sig en del, men det kan väl inte vara rimligt att hon får halva huset som hon inte betalat en krona till?

Vill även tillägga att hon inte betalar nåt till husets kostnader, då hon har väldigt begränsad egen inkomst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Äktenskapsbalken finns regler som rör äktenskap och bodelning.

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Några exempel på giftorättsgods är bostad, bohag, bilar och pengar. Vid en bodelning så delas i slutskedet det gemensamma giftorättsgodset på hälften så att makarna får halva var (11 kap. 3 § ÄktB).

Precis som du säger så skiljer det sig åt mellan äktenskap och samboskap. För sambos gäller att bostaden endast ingår vid en bodelning om man har köpt bostaden i fråga tillsammans (3 § Sambolagen). Däremot ingår inte bostaden i en bodelning mellan sambos om den ena äger bostaden sedan tidigare.

Eftersom att ni inte skrev ett äktenskapsförord före giftermålet så kommer fastigheten att räknas som giftorättsgods och ingå i en bodelning om ni skiljer er. Om summan av ditt giftorättsgods är mycket större än hennes finns en risk för att du och din fru måste dela på fastigheten.

För att underlätta en eventuell framtida skilsmässa skulle ni redan nu kunna göra en bodelning under äktenskapet. Detta innebär att man omfördelar giftorättsgodset mellan makarna. Detta kan vara fördelaktigt eftersom att man då kommer överens om "vem som ska få vad" i skilsmässan redan innan den inträffar.

Om ni är intresserade av att göra en bodelning under äktenskapet kan ni ta kontakt med en bodelningsförättare. För vidare rådgivning i frågan är du varmt välkommen att kontakta en jurist hos oss på Lawline. På vår hemsida kan du boka tid med en jurist för rådgivning.

Hoppas att du är nöjd med svaret och att ni fortsätter att vara lyckligt gifta!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare