Vad händer med makes hus vid dödsfall?

Hej Jag ska gifta om med min man, vi har 4 barn , 2 st är snart 18 år, han äger huset där vi bor, han har lånat på huset så mycket det går, jag undar om han dör vad hände med huset, med skulden, vem stå som ägare mvh Jessica

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om jag förstår dig rätt, skall du gifta dig med mannen du har barn med. När det gäller skulder, är de individuella; skulder din man har påverkar alltså inte automatiskt dig. De kan dock innebära att om ni senare skiljer er, anses han ha mindre egendom (man drar vid bodelningen skulder från tillgångar), eller kanske till och med egendom för 0 kr. Detta skulle kunna innebära ett sämre resultat för dig i en bodelning. Du kan dock inte på något sätt bli skyldig att betala hans skulder.

Om din man skulle dö, kan varken du eller era barn heller bli ansvariga för skulderna automatiskt. Dock är det så att om han har skulder på huset, har förmodligen en bank panträtt i huset och kan sälja detta om skulden inte betalas. Om din man dog utan att det fanns pengar nog i hans egendom att betala skulderna med, skulle alltså huset kunna säljas.

Om det skulle vara så att lånet faktiskt kan betalas av utan att huset säljs, kommer i första hand du att ärva det eftersom ni är gifta.

Sammanfattningsvis kommer varken du eller era barn att få betala din mans skulder, men om din man dör utan att ha tillräckligt med pengar för att skulderna skall betalas kan huset säljas. Den risk som finns är alltså att ni förlorar bostaden.

Jag hoppas att svaret var till hjälp! Om du undrar något mer är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare