Vad händer med legatet när legatarien dör innan testatorn?

Om en person som avlider före den som utfärdat ett legat hur är det då med arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det är det en person som i ett testament blivit tilldelat en egendom eller ett visst belopp, men denna person har avlidit innan personen som skrivit testamentet har gjorde detsamma.

I detta fall måste det utredas om det finns en person som kan träda in i legatariens ställe, detta framgår av reglerna om testamentstolkning i 11:e kapitlet Ärvdabalken. Först o främst ska man utgå från testatorns vilja, men om det inte framgår av testamentet så är reglerna i ovan nämnda kapitel tillämpliga. I 11kap 6§ Ärvdabalken stadgas att om en legatarie dör innan hans rätt inträtt ska hans avkomlingar träda i hans ställe, dock endast om dessa varit legalt arvsberättigade efter testatorn. Alltså för att legatariens avkomlingar ska ha rätt att åtnjuta arvet så måste även de vara arvsmässigt besläktade med testatorn. De kan således inte röra sig om kusiner till testatorn till exempel eftersom de inte har någon arvsrätt.

Processen kan förklaras enklast med dessa tre steg:

Steg 1:

Vad är testatorns vilja? Här ska utrönas om testatorn har en vilja att någon ska träda i legatariens ställe, om det inte går att utreda om någon sådan vilja finns går man vidare till steg 2.

Steg 2:

Här ser man på om det finns någon möjlighet för legatariens avkomlingar att träda i hans ställe, här krävs som sagt att de är arberättigade efter testatorn.

Steg 3:

Om man inte kan utröna testatorns vilja och det inte finns någon avkomling efter legatarien så kommer legatet att delas ut till testatorns arvingar.

Jag hoppas att jag upplyst dig om rättsläget. Tveka inte att höra av dig till oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare