Vad händer med huset i bodelningen?

Hej, jag har skilt mig i augusti. Min ex vill behålla huset vi äger tillsammans men han har inte råd att köpa min del. Jag både vill och behöver sälja det. Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Han ska åka utomlands på volontärarbete och vill verkligen inte ha kvar huset med honom. Än så länge har vi haft bra kontakt, inga tjafs men jag vill inte missa något. Vi har inga små barn. Hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om skilsmässa och bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Du skriver att ni äger huset tillsammans och jag kommer utgå från att det inte är någons enskilda egendom. Skulle ni ha gjort det till enskild egendom kommer nämligen utredningen bli annorlunda.

Eftersom ni har skilt er ska det göras en bodelning (9 kap. 1§ ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1§ ÄktB). Efter att man har dragit av era skulder ska giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan er (11 kap. 3§ ÄktB). Det är vid den så kallade lottläggningen härefter det verkar bli problematiskt mellan dig och ditt ex. Som huvudregel gäller att ni får bestämma själva hur ni vill dela upp er egendom, men om ni inte kan komma överens kan det göras en rättslig prövning av vem av er som bäst behöver bostaden. Den som bedöms ha störst behov ska då få huset och att detta ska göras efter avräkning på dennes lott i bodelningen (11 kap. 8§ ÄktB). Typexemplet på vem som behöver bostaden bäst är den som får vårdnad av små barn. Du skriver att ni inte har barn och utan mer information är det svårt för mig att avgöra vem som behöver bostaden bäst. Det ska göras en helhetsbedömning av alla omständigheter i ert fall.

Skulle du bäst behöva bostaden är det alltså stor chans att du kommer få den och att du får ge ditt ex annat giftorättsgods i bodelningen som kompensation. Finns inte tillräckligt mycket pengar i bodelningen för att ditt ex ska få ersättning genom detta har du även möjlighet att lösa ut ditt ex del i bostaden genom att betala mellanskillnaden (11 kap. 9§ ÄktB). Om du får huset på så sätt har du möjlighet att sälja det.

Du skriver att ditt ex inte har råd att köpa din del av huset. Skulle ditt ex bedömas ha bäst behov av bostaden och du inte kan ersättas med giftorättsgods ur bodelningen finns risken att du inte har möjlighet att få mellanskillnaden i pengar. Ditt ex kan dock få så kallat anstånd med betalningen och inte behöva betala dig direkt, om det kan lämnas godtagbar säkerhet för att du ska få betalt (11 kap. 9§ 1st ÄktB). Sådan godtagbar säkerhet brukar bedömas vara exempelvis pant eller banksäkerhet.

Ni har också möjlighet att ansöka om en bodelningsförrättare (17 kap 1§ ÄktB). En bodelningsförrättare ska i första hand försöka få er att träffa en överenskommelse, men kan även genomföra en så kallad tvångsdelning, där bodelningsförrättaren själv avgör hur er egendom ska fördelas.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare