Vad händer med gemensamma bilar vid samboseparation?

Hej,

Jag och min sambo separera och jag undrar vad som kommer att hända med våra bilar och min mc. Vi äger vars en bil dock med olika värde. den ena ca 30000,- skr och den andra ca 100000,- Mc`n har jag ägd som ny och är till huvudsak betalt med en inbyteshoj som jag hade innan vi träffades. omkostnaderna för alla bilar och mc har under åren betalats av gemensam kassa.

Jag har förstått att det finns något som heter samägande lagen men är osäker hur den tillämpas i vårt fall. Min sambo hade från början en 5000,- skr bil och när den inte gick att laga längre köpte vi då en nyare som jag står som ägare för. hon tog över min istället men den är då mindre värd i pengar. inga billån har tagits utan inköp har gjurts kontant. Bilen som hon står som ägare för nu köpte jag en gång nästan ny innan vårt samboskap. Spelar det in att jag har tagit huvudansvar för vårt gemensamma bilägande så som besiktningar,service och underhåll samt reperationer?

Vad gäller om vi inte kan komma övens fredligt?

MVH, Andreas

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När det gäller separerande sambor, skall det ju göras en bodelning. Den innefattar dock inte all egendom, utan bara "sambors gemensamma bostad och bohag" enligt 3 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#R4). Med bohag menas främst möbler och andra inrednings- och hushållsartiklar. Vad gäller bilar och MC påverkas dessa inte av bodelningen, och alltså äger ni dem precis som innan ni separerar.

Om ni var överens om att hon tog över din gamla bil och att den skulle bli hennes helt, blir förstås inte samägande aktuellt. Om ni inte direkt sade något om hur det skulle bli med den gamla bilen och båda fortfarande har använt den ibland, kan man nog säga att den fortfarande är din (eftersom ingen överlåtelse har skett). På din fråga låter det dock som om hon verkligen har fått bilen som sin egen. I så fall tillhör naturligtvis den gamla bilen henne. Om ni inte sade någonting om vem som skulle äga den nya, kan man dock möjligen se det som att ni äger den nya bilen tillsammans. Har ni betalat hälften var, äger ni alltså 50 % var. I så fall kan teoretiskt sett var och en av er framtvinga en försäljning enligt 6 § i Samägandelagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) ifall det verkligen visade sig omöjligt att komma överens. Detta ansöker man om hos domstol.

Kort sagt: Av vad du berättar verkar du ha givit din sambo den gamla bilen. Har ni varit överens om att hon skulle få den och att den skulle vara bara hennes, äger hon den. Har ni egentligen inte sagt något om det, kan det knappast röra sig om en gåva. I så fall äger du den fortfarande.
Om ni betalade den nya bilen gemensamt, äger ni den med samäganderätt om inget annat har sagts. Samäganderätten fördelas efter hur mycket varje person betalade för bilen, trots att du har stått för de flesta kostnaderna.

Eftersom det alltid är bättre att man kommer överens, skulle jag föreslå att ni försöker fördela bilarna och kostnaderna för bilinköpen på ett någorlunda rättvist sätt. Ni skulle kunna göra så att den ena av er tar den gamla bilen, mot att den andra betalar en summa för att "köpa ut" den första från den nya bilen. Om det stämmer att du har stått för de flesta kostnaderna för service och liknande, kan ni också ta hänsyn till det. Ett exempel kunde vara att ni behöll bilarna som ni har dem nu (hon använder ju den gamla och du den nya), men att du köpte ut henne för 15-20000 kr. Mer specifikt än så kan jag tyvärr inte gå in på det hela utan mer information!

Jag hoppas att ni kan komma överens! Om det är något mer ni undrar är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare