Vad händer med gemensam stuga när maken avlider?

Hej.

När vi gifte oss, gav jag halva sommarstugan till min man, som gåva. Vad händer nu när han är avliden? Vi har egna barn och inga gemensamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln när man är gift är att den avlidne makens kvarlåtenskap tillfaller den efterlevande maken. I ditt fall uppfattar jag det som att både du och din make har egna barn men inga gemensamma. När det finns s.k särkullbarn (alltså inte gemensamma barn) ska de få sitt arv direkt och då kommer du som efterlevande make inte att ärva (om det inte finns testamente), se 3 kap 1 § ärvdabalken. Det finns dock en skyddsregel som kallas för basbeloppsregeln. Basbeloppsregeln innebär att den efterlevande makan alltid har rätt till, så långt det räcker ur arvet från maken, få egendom som tillsammans med egendomen från bodelningen utgör ett värde om fyra basbelopp. Fyra prisbasbelopp motsvarar i dagsläget 182 000 kr, se 3 kap 1 § 2 stycket ärvdabalken.

Vad händer med stugan?

Eftersom han äger halva stugan (genom gåvan) så kommer hälften av stugans värde att tillfalla hans arvingar.

Det som kommer ske är att ni antingen kan äga halva stugan var du och hans barn, eller så får du lösa ut dem ur stugan genom att köpa tillbaka halva stugan. Eftersom din make fick halva stugan i gåva av dig kan ett alternativ vara att hans barn genom gåva ger tillbaka deras del av stugan till dig, men det är något ni i så fall får komma överens om.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare