Vad händer med enskild egendom när ett samboförhållande upphör?

Mina föräldrar har ett testamente där det framgår att jag i min bror ärver deras kvarlåtenskap som enskild egendom. Min bror är sambo , har inga egna barn utan det är endast hans sambo som har barn. Gör testamentet så att hans sambo inte kan ärva dessa pengar tex om min bror avlider.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska ,om någon av samborna begär det, samboegendom delas lika mellan dem genom bodelning enligt 8§ Sambolagen. Vidare enligt 4§ 2p. Sambolagen är egendom som en sambo fått genom testamente med villkor att den ska vara enskild egendom ej att se som samboegendom.

Därmed är det precis som du påstår att testamentet gör att din brors sambo inte kan ärva dessa pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare