Vad händer med enskild egendom då make dör?

Hej! Jag är sambo och äger huset vi bor i genom ett förskottsarv. I gåvoavtalet som är skrivet av advokat står att huset ska vara min enskilda egendom både som sambo eller gift. Vi har funderingar på att gifta oss och jag undrar om min sambo då får bo kvar i huset om jag går bort, även om det ska ärvas av mina söner från tidigare relation. Vilket skydd får vi utöver ovan fråga som gifta istället för sambo utan att skriva något testamente?

Vänliga hälsningar

Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I mitt svar hänvisar jag till äktenskapsbalken (du finner den här) och ärvdabalken (du finner den här).

Jag kan inte med säkerhet svara på gåvoavtalets verkan eftersom jag inte vet de exakta formuleringarna eller om gåvoavtalet innehåller mer regleringar än det du nämner i din fråga. För mer exakt rådgivning bör du boka tid med en jurist. Jag kan dock ge dig lite allmän vägledning.

När någon går bort och personen efterlämnar en make så ska det först göras en bodelning innan något arvsskifte kan ske (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen så ingår makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Detta betyder att om fastigheten givits med förbehåll om enskild egendom så ska den inte ingå i bodelningen. Den efterlevande maken har dock även en arvsrätt (3 kap. 1 § ÄB). Barn från tidigare äktenskap (särkullbarn) har också en direkt arvsrätt och ärver samtidigt som maken. Nu vet inte jag hur många särkullbarn du har, men jag utgår i mitt svar från att du har två för att kunna ge ett exempel. Skrivs inget testamente blir således arvslottsfördelningen sådan att din make ärver 1/3 och dina söner ärver 1/3 var av kvarlåtenskapen (din lott i bodelningen). Detta gör att din make kan ha rätt till 1/3 av fastigheten efter din död, på grund av arv.

Din make skulle givetvis också kunna komma överens med dina söner om att även om de ärver äganderätten till bostaden, att han får bo kvar där tillsvidare eller under viss tid, alltså att han får en s.k. nyttjanderätt till fastigheten. Något som också kan regleras i testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny. För närmare rådgivning rekommenderar jag dock att du kontaktar en av våra verksamma jurister som kan titta närmare på just era förutsättningar.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare