FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2015

Vad händer med andel i fastighet vid bodelning?

Långt innan min dotter gift sig ägde hon och jag tillsammans en fritidsfastighet /Hälften var/. Vi skriv tyvärr inga papper om enskild egendom. Nu skall de efter fem års äktenskap separera. Maken gör gällande att han genom bodelningen är ägare av halva hennes del av fastigheten.

Hur förhåller det sig med detta-

(Är rädd att så är fallet)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om det inte finns någonting som gör fritidsfastigheten till enskild egendom för din dotter, ingår hennes hälft i bodelningen. Det som skulle kunna göra fastigheten till enskild egendom hade varit om hon fått hälften som arv eller gåva med villkor att den skulle vara enskild eller om dottern och hennes make hade ett äktenskapsförord där det stod att fastigheten var enskild egendom (se här). Vad jag förstår av frågan har dock inget av detta gjorts.

Vid bodelningen lägger man ihop all egendom som inte är enskild (efter att man dragit av vars och ens skulder), och räknar ut det värde var och en skall få. Om t.ex. A har egendom till värdet 500 000 kr och B till 400 000 kr samt A har 200 000 kr i skulder, bidrar A med 300 000 kr och B med 400 000 kr till bodelningen. Var och en skall "få" 350 000 kr (det vill säga hälften) av detta. Därmed skall B överlämna egendom till värdet 50 000 kr till A.

Anledningen att jag tar upp detta är att det alltså är det värde var och en får vid bodelningen som är det viktiga. Det är inte så att man delar varje sak för sig till 50 %. Alltså skulle det kunna sluta med att maken tar över 25 % av fastigheten, men om det finns annan egendom att kompensera med kan han få den istället. Enligt 11 kap. 7 § har nämligen den make som skall lämna över egendom till den andre rätt att välja vilken egendom som skall lämnas över!

B i exemplet ovan kan alltså välja att antingen lämna över 50 000 kr i pengar, att lämna över en bil till det värdet eller att lämna över något annat. Det är dock så att om fastigheten i det för er aktuella fallet är bland det mest värdefulla dottern äger, kan det ju ändå bli tvunget att lämna över en del av den. Allting hänger dock på egendomsförhållandena, och maken har ingen rätt att kräva att få just en del av fastigheten om det finns annan egendom!

Hoppas att svaret är till hjälp! Du får gärna höra av dig igen om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare