FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/09/2017

Vad händer med åklagarens anslutningsklagan om den tilltalade drar tillbaka sin överklagan?

Hej,

om jag i ett brottmål avgjort i TR avvaktar överklagar

i sista minuten, vi förutsätter att Åkl anslutningsöverklagar,

vad händer då om jag "fem i tolv" drar tillbaka överklagan?

Då faller väl även åklagarens anslutningsöverklagan...

Innebär det då i praktiken att åkl ej hinner göra ngn självständig

överklagan, eller får åkl i detta läge ngn extra tidsrymd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är mycket riktigt att en åklagares anslutningsklagan förfaller om den tilltalade återkallar sin överklagan. Det framgår av RB 51:2. Vid en sådan här situation fastställs Tingsrättens dom. Den tidsfrist som gäller för anslutningsklagan är däremot en vecka efter det att den angivna tiden för det första överklagandet gått ut. Det framgår av samma paragraf. Varför regleringen ser ut som den gör kan rimligtvis förklaras med att åklagaren egentligen bara finner behov att överklaga i en sådan situation om den tilltalade överklagat innan. Annars hade åklagaren förmodligen överklagat vid ett tidigare tillfälle.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare