FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/06/2017

Vad händer efter tvångsförsäljning av samägd fastighet?

Min sambo och hans 3 syskon äger gemensamt en fastighet efter mamman och nu har ett av syskonen begärt tvångsförsäljning av fastigheten. Efter detta har de tre andra syskonen blivit tvugna att lämna ett bud på fastigheten. Vad händer efter detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två eller fler personer äger en fastighet tillsammans så blir samäganderättslagen tillämpligt. Enligt lagens 6 § så kan en av delägarna ansöka om att tvångsförsälja fastigheten på offentlig auktion. Detta innebär att vem som helst kan lägga ett bud på fastigheten, även de delägare som inte ville sälja fastigheten.

Eftersom de tre syskonen i detta fall har lagt ett bud på fastigheten så innebär det att om deras bud är det högsta så kommer de att få köpa huset till det priset. Rent praktiskt kommer det att innebära att det syskon som begärde tvångsförsäljning kommer att få sin del av köpeskillingen medan resterande delägare kommer behålla fastigheten och har i princip löst ut det syskonet som ville sälja.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare