Vad händer efter snatteri?

Hej, såhär är det att jag varit inne i en affär (Ica maxi) lagt en schampo i en påse och gått ut från affären, vilket jag ångrar fullt. Jag blev haffad av civilare och polis tillkallades. Jag erkände mitt brott från första början och ville betala för varan. Men det gick inte och det blev polis förhör. Nu kommer det även bli ett till förhör och en åklagare ska inblandas. Jag är 15 år. Vad kommer nu att hända o vad är följderna. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du pratar om rör sig om snatteri (lagrum), gränsen mot stöld går vid 1000 kr. För snatteri kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Med tanke på din ålder och schampos normala pris kommer dock inte fängelse bli aktuellt i ditt fall. Det rör sig alltså om böter.

Om du fortfarande erkänner brottet finns möjligheten för åklagaren att meddela strafföreläggande istället för att inleda en rättegång (se 48 kap. RB). Det innebär att du slipper gå igenom en rättegång men du kommer ändå att få böter samt en anteckning i belastningsregistret. Detta förutsätter dock att du erkänner brottet och att åklagaren finner det klart vad straffet kommer bli.

Alternativet är att åklagaren väcker åtal och att domstol prövar målet. Detta har du även rätt till varför ingen kan tvinga dig att godta ett strafföreläggande. Det troligaste är dock att åklagaren kommer ge dig möjlighet att gå med på strafföreläggande.

Lawline RådgivareRådgivare